Utforska

För att underlätta för dig och ditt team under den utforskande fasen finns det metoder, övning och mallar du kan utgå från. Genom att använda dem kommer du blir det lättare för er att hitta olika lösningar och infallsvinklar som ni kan utvärdera för att hitta den bästa lösningen.
En beskrivning av användarna och deras situation med:
- Behov
- Vad som fungerar bra
- Vad som skaver eller hindrar dem
- Användarnas mål – vad vill de uppnå?
Målbeskrivningar bör innehålla:
- Verksamhetens mål – vilka effekter vill vi uppnå?
- Vad ska vi mäta?
- När ska vi mäta?
- Vad kommer vi att uppnå om vi mäter detta?
Öppna upp - insamling
Samla in så mycket som möjligt om användarna och problemet vi ska lösa.
- Kunskapsinventering - Vad vet vi? Vad tror vi att vi vet? Vad behöver vi ta reda på?
- Förstå målbilden - Vilken nytta gör lösningen för användarna? Vilken nytta gör lösningen för verksamheten?
- Situationas
- Intervjuer
- Observationer
- Workshops
- Enkäter
- Audits och statistik
Smalna av - analys
Förstå det insamlade och sätta det i system. Landa i nyckelbehov och målbild.
- Kund- och användarresor
- Personas och behovsgrupper
- Effekter och mål
- Innehållsstrategi
- Core strategy statement